Władze Gminy
Wójt Gminy Dydnia Bożena Chorążak
Zastępca Wójta Gminy Dydnia Rafał Czopor
Sekretarz Gminy Dydnia Edyta Kuczma
Skarbnik Gminy Dydnia Joanna Stanisławczyk
Kontakt:
(13) 430 81 21
Zasady wykonywania funkcji kierowniczych w urzędzie
- Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika.
- Wójt jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym pracowników zatrudnionych w Urzędzie oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
- Podczas nieobecności Wójta pracą Urzędu kieruje Zastępca Wójta.
- Sekretarz zapewnia sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie Urzędu.
- Pracą referatów kierują ich kierownicy, którzy są odpowiedzialni za sprawne i zgodne
z prawem funkcjonowanie referatów. - W przypadku, gdy kierujący referatem nie może pełnić swoich obowiązków z powodu urlopu lub innych usprawiedliwionych przyczyn — zastępuje go zastępca kierownika wyznaczony pracownik.
- Spory kompetencyjne między kierownikami referatów i samodzielnymi stanowiskami rozstrzyga Wójt.
Zadania i kompetencje kierownictwa urzędu
WÓJT
Stanowisko z wyboru. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wykonuje Przewodniczący Rady Gminy. Wynagrodzenie Wójta ustala Rada Gminy w drodze uchwały. Pozostałe czynności wobec Wójta wykonuje Sekretarz Gminy.
Do zakresu zadań i kompetencji Wójta należy:
- Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz.
- Wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Wójt może upoważnić Sekretarza lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu.
- Udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do jego własnych kompetencji.
- Wydawanie zarządzeń w sprawach organizacyjnych i porządkowych. Określanie polityki jakości pracy ukierunkowanej na sprawne funkcjonowanie Urzędu. Wójt ustala regulamin organizacyjny pracy Urzędu a także m.in. regulaminy: wynagradzania, naboru na wolne stanowiska urzędnicze, służby przygotowawczej.
- Dokonywanie okresowych ocen pracowników samorządowych określonych w § 13.
- Nadzór i ochrona informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przekazywanych w Urzędzie.
- Wójtowi przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- dysponowania rezerwami budżetu Gminy,
- ogłaszania przetargów.
- Wójt jest szefem Obrony Cywilnej i w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub ogłoszenia stanu klęski żywiołowej działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy i sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
- Zastępcy Wójta,
- Sekretarza,
- Skarbnika,
- Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
- Radcy Prawnego,
- Kierowników referatów,
- Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- Inspektora ochrony danych osobowych,
- Samodzielnym stanowiskiem ds. obsługi Biura Rady
- ZOS i placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Gminę,
- Pełnomocnikiem ds. ochrony informacji niejawnych,
- Zakładem Gospodarki Komunalnej w zakresie wykonywania zadań o charakterze użyteczności publicznej.
- Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy także wobec pozostałych pracowników Urzędu
ZASTĘPCA WÓJTA
Zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
Zastępca Wójta zastępuje Wójta w czasie jego nieobecności.
Wykonywanie zadań zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Wójta w czasie jego nieobecności w tym m. in.:
– dysponowania środkami finansowymi budżetu gminy,
– podpisywanie Zarządzeń w imieniu Wójta Gminy Dydnia.
Zastępcy Wójta podlega:
1) Referat Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Obywatelskich w wyodrębnionym zakresie zgodnie z § 23 pkt. 2 ust. 14 do 35.
2) Referat Inwestycji Infrastruktury i Programów Pomocowych w wyodrębnionym zakresie zgodnie z § 24 pkt. 2 ust. 19 do 31.
Do obowiązków Zastępcy Wójta należy ponadto:
- zastępowanie Wójta w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków, we wszystkich sprawach Gminy,
- wykonywanie czynności kierownika Urzędu w razie nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków, związanych z wykonywaniem wszelkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
- wspomaganie Wójta w prowadzeniu bieżącej działalności Gminy,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w granicach udzielonych przez Wójta upoważnień i pełnomocnictw,
- pełnienie funkcji kierownika zamawiającego, w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych, w przypadku nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków,
- wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz zaświadczeń i dokumentów w zakresie upoważnień udzielonych przez Wójta,
- przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków,
- prowadzenie spraw z zakresu inwestycji i remontów w Gminie w zakresie określonym przez Wójta,
- nadzór nad funduszem sołeckim,
- promocja gminy Dydnia,
- nadzorowanie i koordynacja prac nad tworzeniem i realizacją planów i strategii rozwoju Gminy,
- współpraca z sołectwami,
- reprezentowanie Gminy podczas uroczystości i spotkań oficjalnych, w zakresie uzgodnionym z Wójtem,
- wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta w zakresie obronności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
- współpracuje ze skarbnikiem gminy w przygotowaniu i realizacji budżetu gminy w zakresie działalności referatów, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór,
- pełnienie nadzoru nad GOKBPiW w Dydni,
- pełnienie nadzoru nad obsługą programu czyste powietrze,
- wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
SEKRETARZ
Zatrudniany na podstawie umowy o pracę. Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania Urzędu. Sekretarz kontroluje działalność poszczególnych stanowisk pracy w Urzędzie m.in. poprzez system kontroli zarządczej.
Sekretarzowi podlega:
- Referat Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Obywatelskich w wyodrębnionym zakresie zgodnie z § 23 pkt. 2 ust. 1 do 13.
- Referat Inwestycji Infrastruktury i Programów Pomocowych, w wyodrębnionym zakresie zgodnie z § 24 pkt. 2 ust. 1 do 18.
- Referat Organizacyjny i Kadr.
Do obowiązków Sekretarza należy ponadto:
1) zapewnienie właściwej organizacji pracy Urzędu, realizowanie polityki zarządzania zasobami ludzkimi i doskonalenia kadr,
2) zapewnienie sprawnej obsługi interesantów,
3) przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnień pracy Urzędu,
4) nadzór nad przygotowaniem projektów uchwał,
5) nadzór merytoryczny nad działalnością referatów wg schematu organizacyjnego,
6) opracowanie projektów regulaminów wewnętrznych,
7) współpraca z instytucjami kontroli zewnętrznej w zakresie wykonywanych przez nie czynności kontrolnych Urzędu,
8) nadzór i koordynacja nad opracowaniem programów społeczno-gospodarczych rozwoju gminy, w tym nad wykonywaniem analiz, prognoz i innych dokumentów dla określenia celów strategicznych rozwoju gminy,
9) nadzór i koordynacja promocji gminy oraz przygotowaniem i prowadzeniem kampanii informacyjnej dla potencjalnych inwestorów,
10) koordynacja zadań związanych z przyjmowaniem, ewidencjonowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków oraz petycji.
11) wykonywanie innych zadań na polecenie i z upoważnienia Wójta,
12) udział w pracach legislacyjnych dotyczących w szczególności opracowania statutu gminy, statutów sołectw, tworzenia, organizacji i likwidacji jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek pomocniczych gminy, tworzenia przepisów gminnych,
13) organizowanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze,
14) prowadzenie bieżącej współpracy z radcą prawnym Urzędu w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa,
15) nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji,
16) nadzór nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
17) sprawowanie funkcji koordynatora kontroli zarządczej,
18) nadzoruje przygotowywanie strategii rozwoju Gminy i jej aktualizacji,
19) współpracuje ze skarbnikiem gminy w przygotowaniu i realizacji budżetu gminy w zakresie działalności referatów, nad którymi sprawuje bezpośredni nadzór,
20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa, w tym wynikających z polecenia lub z upoważnienia Wójt
SKARBNIK
Stanowisko z powołania. Powołanie na stanowisko Skarbnika należy do wyłącznej kompetencji Rady i następuje na wniosek Wójta. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu gminy
Skarbnik jest kierownikiem Referatu Budżetu i Finansów. Skarbnikowi podlegają bezpośrednio następujące komórki organizacyjne Urzędu:
- Referat Budżetu i Finansów,
- Referat Podatków i Opłat Lokalnych.
Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
- realizacja budżetu gminy w zakresie finansowo – księgowym,
- przekazywanie komórkom organizacyjnym Urzędu i gminnym jednostkom organizacyjnym wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem budżetu,
- przygotowanie projektu budżetu gminy,
- dokonywanie analizy budżetu i przekazywanie Wójtowi informacji o jej wynikach,
- wstępna i bieżąca kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych,
- opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,
- opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących gospodarki finansowej oraz instrukcji obiegu dokumentów finansowo – księgowych,
- nadzór nad prowadzeniem księgowości i ewidencji majątku komunalnego,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Skarbowym, Urzędem Wojewódzkim, bankami i innymi instytucjami”.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95)
- Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy w Dydni (załącznik do Zarządzenia Nr 30/2019 Wójta Gminy Dydnia z dnia 02 stycznia 2019 r.)